• 01 AUG 15
    • 0

    Enkelklachten

    Enkelklachten

    Botdelen van een gewricht kunnen tijdens sporten of door een vergissing in afstand of hoogteverschil een beweging maken die de kapsels, banden en spieren flink op rek zetten. Wanneer dit erg pijnlijk is en de betroffen vinger, pols, elleboog, knie of enkel snel dik wordt heet het een verstuiking. Als er na de eerste acute fase nog bewegingsbeperkingen of juist te ruime bewegingsmogelijkheden zijn kunt u uw Orthopedisch Manueel Therapeut raadplegen voor onderzoek of behandeling.

    OMT-ers zijn geïnteresseerd in de oorzaak van de verstuiking en zullen uw klacht en trauma grondig uitvragen.

    Een verstuiking zal bijvoorbeeld eerder optreden:

    • Wanneer een spier in de buurt van het gewricht te strak gespannen staat of te kort is;

    • bij een verkeerd moment van aanspanning van spieren, waardoor teveel beweging in het gewricht toegestaan wordt;

    • als de coördinatie van uw bewegingen niet optimaal is. Dit kan een neurologisch probleem zijn, maar ook stress en vermoeidheid kunnen een verminderde coördinatie tot gevolg hebben;

    • een ander gewricht in de keten van bewegingen niet goed beweegt. De verstuiking is dan een logisch gevolg van compensatie van de beperking.

    Een grondig onderzoek geeft aan waar zich verstoringen in uw bewegingsketen bevinden. De OMT-er zal beperkte gewrichtsbewegingen weer soepel maken en u leren om vergrote bewegingen juist te stabiliseren. Na een enkel verstuiking zal de OMT-er dus niet alleen uw enkel onderzoeken, maar ook aandacht besteden aan uw voetgewrichten, knie, heup, bekken en rug. Het is van belang voor een snel herstel om zo snel mogelijk het normale bewegingspatroon te herstellen. Zo voorkomt u ook dat het gewricht nogmaals zal verstuiken.

    Hoe kunt u in de toekomst een verstuikte enkel voorkomen? U kunt enkele voorzorgsmaatregelen nemen. Draag in de eerste plaats goed passende schoenen. U kunt uw onderbeen spieren trainen. En er is de mogelijkheid om tape of (nog beter) een brace te dragen bij met name risicovolle sporten, zoals zaal- en contactsporten. Beperk echter het gebruik ervan bijvoorbeeld tot wedstrijden. Het is af te raden om tijdens het trainen en sporten altijd een brace (of tape) te gebruiken omdat uw enkel er dan teveel ‘aan went’ en zelf onvoldoende steun biedt. Tot slot een mogelijk misverstand: het dragen van een zwachtel geeft geen bescherming tegen verstuiking.

    (Bron: NAOMT.nl)

    Leave a reply →

Photostream